Viktig beskjed til reisende på fergesambandet Drag-Kjøpsvik tirsdag 23. februar kl. 17.00 og fergesambandet Skarberget-Bognes torsdag 25. februar kl. 13.15.

Kommuneoverlegen i Hamarøy har fått informasjon om at en person som har vært på gjennomreise via Hamarøy har fått påvist positivt testresultat for covid-19. Den aktuelle personen reiste med fergen over Drag-Kjøpsvik 23. februar kl. 17.00, og med fergen over Skarberget-Bognes 25. februar kl. 13.15. Smittesporing pågår, og det er for tidlig å si om andre reisende på samme ferge vil bli definert som nærkontakter. Fergeselskapet er varslet slik at de kan iverksette egne rutiner.
Råd til reisende på den aktuelle fergeturen
Kommuneoverlegens anbefaling er at alle som har vært på den aktuelle fergeturen bør testes for covid-19, og være oppmerksom på om de får symptomer.
Det anbefales også å forholde seg som om en er i karantene i påvente av mulighet for testing.
Ta kontakt for testing i den kommunen du oppholder deg i.
Hamarøy kommunes test-telefon
Ring tlf. 477 66 557 på hverdager kl. 9.00 - 12.00 og 13.00 - 15.00 for å avtale time for testing.
Anbefalinger fra Hamarøy kommune i forbindelse med økende smitte i Salten
Bodø kommune har et pågående smitteutbrudd og har innført lokal forskrift for å redusere sosial kontakt. Hamarøy kommune oppfordrer sine innbyggere om å unngå unødvendige reiser til Bodø Åpnes i nytt vindu..
Vi oppfordrer til aktsomhet også i egen kommune:
- Hold god avstand til andre, minst 1 meter og gjerne 2 meter.
- Ha god hånd- og hostehygiene
- Reduser dine kontakter, smitte skjer ofte i sosiale sammenhenger.
Har du grunn til å tro at du kan være nærkontakt til en som er påvist smittet, eller nærkontakt til nærkontakten? Les våre råd her Åpnes i nytt vindu..
Sist oppdatert
