Omsorg med kvalitet: Oppeidtunet gir rom for både trivsel og godt arbeidsmiljø

Hábmera suohkan-Hamarøy kommune markerte onsdag forrige uke åpningen av de nye omsorgsboligene med heldøgns omsorg på Oppeid. Over 100 personer møtte opp for å feire at bygget nå står klart til bruk og skal bli et trygt og godt hjem for beboerne – og en viktig arbeidsplass for hjemmetjenesten som flytter inn i nye, moderne lokaler.

Stort fremskritt for tjenestetilbudet

De nye omsorgsboligene representerer et stort fremskritt for tjenestetilbudet i Hamarøy. Det nevnte blant annet ordfører Britt Kristoffersen Løksa i sin tale. Hun trakk også fram hvor viktig dette prosjektet er for både beboere og ansatte.

- Med åpningen av Dragstunet i høst, og nå Oppeidtunet, har vi fått på plass et viktig trinn i omsorgstrappa som gir oss muligheter til å jobbe annerledes, løse behovene våre og bruke ressursene våre bedre. Det tar tid å omstille seg, for både innbyggere, folkevalgte og ansatte, men jeg har veldig stor tro på at vi sammen skal utvikle gode tjenester, gode hjem, og gode arbeidsplasser i årene fremover. Det må skje gjennom god dialog, gjennom oppgavedeling og samarbeid, sa ordføreren.

Deretter fikk vinneren av navnekonkurransen Janne Ursin ved hjelp av varaordfører Ann Irene Sæter og konstituert avdelingsleder for hjemmetjeneste nord Maija Kaarina Hansen, æren av å klippe snoren og erklære bygget offisielt åpnet.

Kommunalleder for Teknisk drift og samfunn Børre M. Johansen uttrykte stolthet over resultatet og takknemlighet for godt samarbeid mellom alle aktører gjennom hele byggeprosessen.

På Oppeidtunet får hjemmetjenesten moderne og funksjonelle lokaler, noe som vil bidra til bedre arbeidsforhold, god kvalitet på tjenestene og økt trygghet for beboerne. -For oss i hjemmetjenesten betyr de nye lokalene mye. Det styrker oss både faglig og kollegialt, og gir gode rammer for samarbeid og utvikling. Samtidig gjør plasseringen og utformingen at vi kan jobbe mer effektivt og gi beboerne enda bedre tjenester, sa konstituert avdelingsleder for hjemmetjeneste nord Maija Kaarina Hansen.

Kulturinnslag og lokal deltakelse

Feiringen ble gjort ekstra minneverdig med to musikalske innslag fra Terje og Elisabeth, som skapte en varm og høytidelig stemning i lokalet. Ingvald Sørensen medlem av Hamarøy pensjonistforening, fremførte et vakkert dikt. Tidligere Ulvsvåg & omegn pensjonistforening, representert ved Liv Edvardsen og Irene Øgsnes, og Optimisten ved Asbjørn Hopland overrakte gaver til det nye bygget.

Det ble servert kaffe og kake til alle fremmøtte, og praten gikk livlig blant både ansatte, pårørende og andre som hadde tatt turen for å markere dagen. Det ble også omvisning i de nye leiligheter.

Hábmera suohkan-Hamarøy kommune takker alle som har bidratt til prosjektet, og retter en særlig takk til frivillige, kulturutøvere, entreprenør og alle som møtte opp og gjorde åpningsdagen til en flott markering.

En kvinne med ordførerkjede snakker i mikrofon
Oppeidtunet: ordfører Britt Kristoffersen Løksa. Foto: Hamarøy kommune

Sist oppdatert

To damer holdet snorre, en klipper det med saks, masse folk rund ser påForstørr bildet

Åpningen av Oppeidtunet: konstituert avdelingsleder Maija Hansen, Janne Ursin og varaordfører Ann Irene Sæter.

Fant du det du var på jakt etter?
Fant du det du var på jakt etter?