Friby: Effekten kan bli større enn selve prosjektet

Neste uke braker det løs: Friby‑konferansen åpner på Hábmer-Hamarøy, og alt ligger til rette for to dager fylt med sterke stemmer, viktige samtaler og et variert, spennende program. Konferansen samler kunstnere, forfattere, fagmiljø og kulturaktører fra hele Norden. Et viktig mål med konferansen er å styrke samarbeidet mellom fribyer i nord.

Friby i nord skal styrke samarbeid og nettverk mellom ICORN-fribyer i nord, med særlig vekt på Sápmi, urfolks- og minoritetsperspektiver og kunstnerisk ytringsfrihet. - Vi ønsker at deltakerne skal få bedre innsikt i hvordan fribyordningen fungerer i praksis, og hvordan kommuner kan bidra til trygghet og arbeidsmuligheter for forfulgte kunstnere og forfattere, sier prosjektmedarbeider Solveig Hirsch.

Konferansen arrangeres på Hamsunsenteret 24.-25. mars, med en uformell kveldsstund på Hamarøy bygdetun kvelden før. Programmet byr på mange gjester og kunstnere, kunstneriske innslag, faglige bidrag, parallellsesjoner og møteplasser for alle som jobber med – eller er nysgjerrige på – fribyarbeid og kunstnerisk ytringsfrihet.

Et av høydepunktene er foredraget «Marken, aktivismen, friheten» av Elin Anna Labba, som kommer med en spesialskrevet tekst om urfolk, kunst og kampen for land og rettigheter. Hussain Soroush, fribykunstner i Bodø kommune, bidrar med teksten «Hjertets hvisken til nordlyset», og Tesfaldet G fra Tokke kommune er også blant de deltakende kunstnerne.

Både Solveig Hirsch og prosjektleder Hilde Fredheim understreker at dette, sett i et nordområde­perspektiv, er et viktig skritt for å styrke samarbeidet på kulturfeltet – og at effekten kan bli langt større enn selve prosjektet.

Se programmet til Friby-konferansen her.

Sist oppdatert

En kvinne i grønt bluse og i briller, den andre i svart dressjakke og briller, står og smilerForstørr bildet

Solvei Hirsch og prosjektleder Hilde Fredheim. 

Fant du det du var på jakt etter?
Fant du det du var på jakt etter?