I Hamarøy kommune var det ordfører, formannskapets medlemmer og kommunedirektør som første fikk et eksemplar av den nye praktboken. Styremedlem i Salten friluftsråd Svenn-Egil Duollljá og varemedlem Hilde Fredheim var tilstede på formannskapets møte 12. mai og presenterte boken.

Boken har 55 håndplukkede turmål på Nord-Helgeland og i Salten. Turene spenner fra enkle turer med rullestol og barnevogn, til mer krevende topp- og fjellturer. Alle turene kan gås til fots. Unntaket er Hamarøyskaftet, som krever klatring. Stiene er merket eller greie å finne fram på. De luftigste turene pirrer høydeskrekken, men ikke verre enn at de fleste vil takle det godt. Turene inngår i den digitale turkonkurransen 55 forførende friluftsmål på telltur.no. Du kan også laste ned en app for å ta turbeskrivelser og kart med på mobilen, og finne fram på den måten.

Hamarøy kommune har gjennom Friluftsforum valgt ut disse forførende friluftsmålene, og forøvrig bidratt i arbeidet.  Alle turene er beskrevet og turkort produseres for alle.

Boken er en kosebok som du kan bruke hjemme og ikke en turbok.  Den vil være til salgs flere steder i Hamarøy, på Servicekontoret og på Hamsunsenteret, samt på nett. Boken er 306 sider og koster 399,-.

Mer informasjon fra Salten friluftsråd her.