Hopp til toppmenyen på siden Hopp til hovedinnholdet på siden

Skole nyheter

Vellykket UKM 2024!

21. februar ble årets UKM Hábmer/Hamarøy arrangert i Æventyrsalen. En fullsatt sal opplevde 1,5 time lang festforestilling med barn og ungdom på og utenfor scenen. Programmet bestod av flere band, solosangere, fiolin, piano, dans, film og sprudlende konferansierer.
Tre jenter danser på scene

Drag skoles Sverigetur 2023

På Drag skole er mestring av friluftsliv og fjelliv en naturlig del av opplæringa. Gjennom et tiårig løp deltar elevene på turer som blir stadig mer utfordrende desto eldre de blir. Etter hvert får elevene erfaringer som gjør dem i stand til å mestre den mest krevende turen - Sverigesturen - en vandring i grensetraktene fra Vaisaluokta i Sverige til Hellmobotn i Hamarøy, en strekning på ca 40 km. Når elevene går ut fra Drag skole vet de hvordan de skal pakke sekk, sette opp lavvo, behandle gnagsår og klare seg i øde områder uten mobildekning over flere dager. De har kanskje også lært å sette pris på stillheten og lydene som bare kan oppleves når den digitale verdenen bytter plass med fjell, skog og vidder. Over år har vi erfart at elevene våre opplever mestring og glede etter å ha deltatt på disse turene. Vi kan best beskrive denne mestringen som å vinne over seg selv og å bygge mental styrke. Se video fotograf Zdeno Dvorak har laget fra høstens fjelltur.

Drag skole

Et løft for Hamarøysamfunnet

Karrieredagen «Hábmerlåpptim – Hamarøyløftet» i regi Hamarøy kommune synliggjorde mye av hva Hamarøy har å by på for ungdommen i fremtiden. Rundt 100 elever fra ungdomsskolene i kommunen og Knut Hamsun videregående skole – fremtidens håp og arbeidskraft - var onsdag 21. februar samlet i Hamarøyhallen. Hallen var for anledningen fylt opp med stands og aktiviteter av 14 forskjellige bedrifter og utdanningsinstitusjoner.

Masse elever sitter på tribuner i Hamarøyhallen og ser på scene

UKM 2024 venter på deg!

Velkommen til konserten i Æventyrsalen, Hamsunsenteret onsdag 21. februar 2024 kl. 18:00! Dette er landets viktigste visningsarena for ungdommer mellom 13-20 år. Her får du se dans, musikk, tekst, maleri og mye mer. Bli med på årets høydepunkt på Hábmer-Hamarøy!

Brage Monsen Willumsen, Cecilia Sivertsen, Idunn Kristiansen, Markus Nikolai Apold, Solveig Bye Eliassen

Søk SFO før 1. mars

Foreldre kan nå søke SFO-plass for barn for skoleåret som begynner høsten 2024. Søknadsfrist er 1. mars 2024.

Dronefoto av bygning til Badjesijda skåvllå - Oppeid skole

Oppeid skole er i semifinalen UngABEL-konkurranse

9. klasse på Oppeid skole gikk helt til topps i Nordland fylke i årets UngeAbel-konkurranse, og er invitert til å delta i semifinalen! Fire elever og lærer reiser ned til Gardermoen 17. og 18. april, og deltar som representanter for Nordland. Der skal de konkurrere mot vinnergrupper fra de andre fylkene. Dette er 2. gangen Oppeid skole vinner dette i fylket, forrige gang i 2015.

Logo UngeAbel

Skoler i Hamarøy holdes stengt torsdag

OPPDATERING. Onsdag kveld klokken 18.00 oppdateres det røde farevarselet til også å gjelde områdene Bodø, Salten og Vesterålen. I disse områdene ventes ekstremt kraftige vindkast (kan hende orkan utsatte steder) torsdag morgen og formiddag, først i sør, før været beveger seg videre mot nordøst. Ellers er resten av farevarslene fremdeles gyldig og uendret.

Som følge av meldinger om svært kraftige vindkast vil alle skoler i kommunen holdes stengt torsdag 1. februar. Elever har hjemmeskole. Barnehager og SFO holdes åpne som vanlig. Kommunen ber innbyggerne om å følge med på værvarsel, holde seg inne om det er mulig, og unngå ferdsel på utsatte steder. Sikre løse gjenstander, slik at det ikke oppstår skader.

Kart over Hamarøy med værmelding

Tilbake til vanlig drift

Hamarøy legekontor er tilbake til vanlig drift fra tirsdag 30. januar. Legevakt driftes som normalt på Oppeid fra kl. 15:30 på mandag 29. januar. Fylkesvei 81 er delvis stengt i Oppeid sentrum. Brannvesenet slipper biler forbi puljevis. Skolene holder åpent på tirsdag, dersom ikke værsituasjonen forverrer seg. I så fall varsles alle foresatte på sms. Kommunehuset vil være stengt for publikum inntil videre. Dette vil medføre redusert tilgjengelighet på ansatte der inntil situasjonen er mer avklart. Kommunen kan kontaktes som vanlig på telefon 75 76 50 00 og epost postmottak@hamaroy.kommune.no.

Kommunevåpen Hamarøy

Sola er tilbake

I dag avsluttet elever fra Oppeid skole 3. timen litt før for å heie på sola. Hun tittet endelig fram bak fjellene punktlig kl. 12.45. Mørketida er over, og den lyse vinteren kan begynne!

Elever fra Oppeid skole står og ser på sol på skolegård

Julegrantenning ved Oppeid skole

I dag har hele Oppeid skole tent juletreet og sunget julesanger. En veldig hyggelig start på adventsperioden. Assisterende rektor Ingrid Kjærstad Solbakken ønsket alle velkommen og snakket litt om det å tenne lys, tenne lys for håp og glede, mørketid og behov for lys. Hun snakket også om å være et lys for andre og være takknemlig for at vi bor på en fredelig plett på jorden. Elever og voksne fikk oppleve julegrantenning og sang Tenn et lys alle sammen.

Skoleelever rund juletre