Hopp til toppmenyen på siden Hopp til hovedinnholdet på siden

Få svar på digital post

Tildelingskontoret for pleie-og omsorgstjenester tar i bruk SvarUt som er en løsning for kommuner til formidling av digital post. Det innebærer at vedtak og brev i forbindelse med saksbehandling går direkte til søkeren via Altinn/Digipost (digital postkasse). Dersom brevet ikke åpnes innen 40 timer vil det automatisk sendes i papirform til søkerens folkeregistrerte adresse. Ved eventuelle spørsmål om dette, kontakt tildelingskontoret på e-post: tildelingskontoret@hamaroy.kommune.no eller på tlf. 477 14 699.
Epost logo

Oppmerksom på selvmordstanker - kurs

Hábmera suohkan – Hamarøy kommune i samarbeid med SANKS og Nordland fylkeskommune arrangerer kurset OPS – oppmerksom på selvmordstanker. Det avholdes to kurs på Drag, hvor målgruppen er alle over 18 år. Mange kan bidra til å forebygge selvmord. Dette kurset gir økt oppmerksomhet på selvmordstanker og verktøy for hvordan du kan gi innledende hjelp. Påmelding innen 9. februar.

To hendende mot hverandre

Bli venn med natten - kurs

Søvnvansker er svært utbredt, og anses som en folkehelsutfordring, ifølge Folkehelseinstituttet. Mange kan oppnå betydelig forbedring av søvnen gjennom ikke-medikamentelle tiltak (Helsedirektoratet). Frisklivsenteret i Hábmer - Hamarøy arrangerer kurset Bli venn med natten. Påmelding innen 2. februar.

Putter og teppe på gulve

Barnekoordinatorordninger er nå på plass

Hábmera suohkan - Hamarøy kommune kan nå tilby en egen barnekoordinator. Barnekoordinator er kontaktperson for familier med barn, som har eller venter barn med alvorlig sykdom, skade eller nedsatt funksjonsevne, og som har behov for langvarige og koordinerte tjenester. I kommunen er det tre ansatte på helsestasjonen som fungerer som barnekoordinator.

Aid Bredal Olsen, Mallin Andreassen og Trine Ediassen

Miljøtjenesten søker støttekontakt

Miljøtjenesten søker etter deg som liker å gå på turer i skog og mark og gjerne også fisking. Du liker også å gå på kafè og kjøre en tur. Å dra på båttur og skru motor er også fine interesser. Har du lyst til å jobbe noen timer i uka for at andre skal få en meningsfull fritid? Dette er et personlig oppdrag på 4 timer i uken. Det er viktig at du går godt overens med den som trenger støttekontakt.

Miljøtjenesten søker støttekontakt. Foto: Hamarøy kommune

Vi trenger å høre til. #lagplass

10. oktober er Verdensdagen for psykisk helse. Årets kampanje oppfordrer til å gjøre våre viktigste møteplasser mer inkluderende. En av fem i Norge opplever diskriminering på bakgrunn av sykdom, kjønn, alder, etnisk opprinnelse eller seksuell identitet. Er arbeidslivet, skolen, idrettslaget, nabolaget og vennegjengen blitt arenaer kun for de som passer inn i malen? Sosial støtte kan redde liv, særlig i urolige tider. Vi har alle et ansvar for å lage plass til flere.

Logo Verdensdagen for psykisk helse

Hva er viktig for deg?-dagen

Hva er viktig for deg?-dagen markeres over hele landet og internasjonalt tirsdag 6. juni. Målet med denne dagen er å oppmuntre til flere gode samtaler mellom de som gir helseog omsorgstjenester og de som mottar disse tjenestene.

Hva er viktig for deg dagen

Ferie for alle

Det nærmer seg sommerferie, men mange barn har ingen ferieplaner å glede seg til. Rundt 4000 barn i Nordland vokser opp i familier med vedvarende lav inntekt. Gjennom Ferie for alle kan barn fra familier med svak økonomi få mulighet til å reise på ferie med sine foreldre og søsken på lik linje med andre barn. Søknadsfrist for årets opphold er 18. mai.

Annonse Ferie for alle sommer 2023

Duostudiddje sijddaguossidibme

Le ållim 75 jage ja ij ane varresvuoda -ja huksodievnastusájt? Hábmera suohkan fállá duostudiddje sijddaguossidimev dunji gut sijdan sidá buktet viessot, ja aktijvalattjat ja ávkálasj árggabiejvev adnet. Tekst på norsk her.

Laila Vatn og Katarina Eidissen

Bra mat - for bedre helse

Frisklivsenteret har hatt kurs i Bra mat - for bedre helse over fire kursdager i Hábmer - Hamarøy. Kurslederne har vært fysioterapeut Birgit Holien og leder for frisklivsenteret Kristin Green Johnsen. Kursdeltakerne er enige om at et slikt kurs skaper en større bevissthet rundt egne vaner og er til inspirasjon. Det vi spiser og drikker er med å påvirke helsen vår.

Birgit Holien og Kristin Green