Det har vært en del spm fra foresatte om hvorfor Oppeid skole ikke stengte den 4.jan, slik mange andre skoler rundt om i landet gjorde. Begrunnelsen for det er at vi laget en plan for rødt nivå allerede i november, repeterte den med alle ansatte like før jul, og iverksatte den egentlig allerede i helgen - før beskjeden fra statsministeren ga sin beskjed søndag kveld. Dette pga den spesielle situasjonen kommunen var i, og mange meldinger om bekymringer blant foresatte og ansatte. Det ble gjort i forståelse med oppvekstledelsen i kommunen.

Ergo trengte ikke vi å stenge ned for å planlegge, organisere, etc. 

I går gjennomgikk jeg situasjonen med mine teamledere, og det virker som om dette går bra foreløpig, takket være stor innsats fra alle. Vårt mål er at vi ikke skal trenge å stenge ned hele skolen dersom en/noen få ansatte eller barn får koronasmitte. Men vi følger dette tett opp i samråd med kriseledelsen i kommunen.

Vi har satt inn følgende tiltak i uke 1 og uke 2, til 18. januar

  • Alle klasser er å betrakte som kohorter, med sine faste lærere som har den enkelte klasse hele uken. Dette betyr i praksis:

- All undervisning som ellers blander elever fra flere klasser er nå organisert i elevenes faste klasse, som f.eks valgfag og språklig fordypning. Elevene får opplegg på ukeplanen, og oppfølging av klassens faste lærer denne perioden, samt digital undervisning der det lar seg gjøre å gjennomføre. Det samme gjelder i noen tilfeller duodje, musikk og mat &helse. Kroppsøving foregår ute, med god avstand i de tilfeller flere klasser er ute samtidig.
- Voksne går i noen tilfeller/i begrenset omfang mellom 2 kohorter, noe som er greit i hht rødt nivå i retningslinjene.
- Hallen er stengt for kr.øving inne, og svømming utgår.
- Klasser er flyttet mht rom og innganger i bygget. Dette for å unngå trengsel i inngangene, samt gi klasser mulighet til å fordele seg over flere rom.
- Skolegården er delt i egne områder for 1.-4.kl, 5.-7.kl og 8.-10.kl. Elevene oppfordres til å holde god avstand også ute, og voksne passer på.
- SFO er delt i 2 kohorter. Avlevering og henting av barna etter avtale med SFO-leder, og det foregår ute.
- Personalet jobber adskilt, med fysisk samarbeid kun internt i kohorten. Alle møter foregår digitalt på Teams.
- Alle møter med eksterne, foreldremøter, etc, tas enten digitalt, eller så utsettes de til etter den 18.jan. Skolebygget er stengt for alle andre typer kurs og aktiviteter på kveldstid og i helg.
- Mye fokus på renhold, håndvasking, samt ekstra rutiner for vask av pulter, dørhåndtak, etc. i hvert klasserom.

  • Opplæring av elever som ikke kan være på skolen:

Elever som er i karantene, i isolasjon eller har milde luftveissymptomer og sykdomsfølelse, ville normalt ha møtt på skolen, men må nå holde seg hjemme av smittevernhensyn.

Ved karantene og isolasjon må elevene ofte holde seg hjemme i 10 dager. Slikt fravær anses som langvarig, og eleven skal dermed ha opplæring hjemme. Når man vet om fraværet blir langvarig, anbefales det at skolen kommer i gang med opplæringen så raskt som mulig. Dette i tett samarbeid med heimen. Utdanningsdirektoratet anbefaler at skolen, så langt det er mulig, legger opp til at elevene følger planene for faget hjemmefra.

Dersom eleven er hjemme mindre enn en uke på grunn av sykdom eller milde symptomer, har skolen i utgangspunktet ikke plikt til å gi opplæring hjemme. For elever som ikke kan komme på skolen på grunn av smittevern, forsøker vi på skolen likevel å legge til rette for at eleven kan gjøre noe skolearbeid.
Hvis eleven må være hjemme en uke eller mer, eller gjentatte ganger, vil fraværet regnes som langvarig, og elevene skal få opplæring hjemme.

 

  • Noen elever er i risikogrupper eller har nær familie i risikogrupper. Disse elevene skal få tilbud om opplæring hjemme selv om skolen eller trinnet ellers er åpent. I disse tilfellene har skolen plikt til å gi opplæring til elevene hjemme med en gang, uavhengig av hvor lenge elevene må være borte fra skolen.

Skolene og lærerne står i en krevende situasjon med mye fravær både blant lærere og elever. Skolen må derfor organisere opplæringen slik den er hensiktsmessig og forsvarlig ut fra hvor mange lærere skolen har tilgjengelig, antallet elever, elevenes alder og forutsetninger, tilgangen på læremidler, digitale ressurser og annet utstyr og elevenes hjemmeforhold. Opplæring hjemme kan gis i form av blant annet:

- hjemmeoppgaver
- opplæring via læringsplattformer
- kontakt med skolen via læringsplattformer eller telefon.

Dersom ditt barn har fravær/ikke kan komme til skolen, bes det om at du tar kontakt med din kontaktlærer for å hente utstyr og gjøre avtaler for arbeidsoppgaver og eventuell undervisning. 

OBS! Foreldre som ikke er omfattet av unntakene som gir rett til opplæring hjemme, men som likevel ikke ønsker at barna skal gå på skolen av frykt for smitte, kan velge å oppfylle opplæringsplikten ved å gi barnet privat opplæring hjemme i samsvar med opplæringsloven § 2-13. Skolen må i slike tilfeller får en skriftlig beskjed fra foresatte om dette.

For mer informasjon, se artikler fra Utdanningsdirektoratet:

Informasjon om midlertidig regelverk for grunnopplæringen om covid-19 
Opplæring til elever som ikke kan møte på skolen

  • Skoleskyssen:

Trange forhold på skolebussene er ei utfordring,  noe undertegnede har meldt fra om både til kommunens ledelse (skoleeier) og direkte til Nordland Fylkeskommune. Inneværende uke "berges" vi av at KH.vgs holder stengt, slik at våre elever har bedre plass på bussene.
Kommunens kriseledelse har kontakt med NFK om hva som skjer etter det. Jeg skal informere videre til dere foresatte nå jeg får informasjon derfra.

  • Utdeling av underveisvurdering for høstsemesteret 2020:

De klassene som skulle ha fått utdelt sin underveisvurdering for høstsemesteret 2020 den 15.januar, må vente en uke.
Utdeling av underveisvurderinger for de klasser som skal ha dette nå, er utsatt til fredag 22.januar. Dette for at faglærerne skal få mulighet til å kjøre fagsamtaler og nødvendige vurderingsmøter med andre lærere før vurderingene settes.

Ta gjerne kontakt med meg dersom du har spørsmål eller innspill til oss på skolen i denne situasjonen. Så håper vi at vi sammen skal klare å fortsatt holde oss friske alle mann, til livet og samfunnet rundt oss er normalisert igjen. 

 

Hilsen 
Anne Reiten
Skåvlå jådediddje – Rektor