Fra opplæring til fast jobb

Språkassistentene hjelper elever fra 1. til 10. klasse med å forstå norsk og delta aktivt i undervisningen. For mange barn er det en stor trygghet å møte voksne som snakker samme språk og forstår deres bakgrunn. Dette skaper et inkluderende miljø hvor barna blomstrer, får støtte og hjelp til å løse konflikter, og opplever mestring i skolehverdagen.

De nye språkassistentene har gjennomført norskopplæring og snakker norsk, noe som gjør kommunikasjonen med lærere og elever effektiv og trygg. Flere av dem har høyere utdanning og verdifull kompetanse fra sine hjemland, som de nå får brukt i praksis. Skolen har allerede ansatt flere av dem fast, og ser på dette som en langsiktig satsing.

NAV bidrar videre med språkopplæring og kurs, slik at assistentene kan nå et enda høyere språknivå og kvalifisere seg for faste stillinger i skolen.

Mangfold som styrke

I dag jobber 6-7 assistenter ved Oppeid skole, hvorav noen fyller rollen utelukkende som språkassistenter mens andre også har en funksjon på Sfo. Noen av språkassistentene har også selvstendig undervisning i fag hvor de har spisskompetanse fra egen utdanning. De snakker blant annet ukrainsk, russisk, litauisk, arabisk, spansk og norsk. Dette språklige mangfoldet gjenspeiler elevmassen, hvor omtrent 50 % har minoritetsspråklig eller tospråklig bakgrunn.

Kommunen ser stor verdi i å ta i bruk ressursene og kompetansen som finnes blant innvandrere og flyktninger. Assistentene er et tydelig eksempel på hvordan integrering og inkludering kan gå hånd i hånd med kvalitet i skolen.

Oppeid skole viser hvordan man kan bygge bro mellom opplæring, arbeid og integrering. Ved å satse på mennesker med flerspråklig bakgrunn, styrker skolen både det pedagogiske tilbudet og det sosiale miljøet. Kommunen og skolen setter stor pris på den innsatsen språkassistentene gjør – og ser frem til å videreutvikle ordningen.

Andres Cantillo:

Det har vært en fantastisk opplevelse å jobbe med barn og ungdom i skolen. Barna og unge overrasker deg alltid. Det er et daglig eventyr, og det å kunne bidra med en liten del til deres utvikling som mennesker med en fremtid er en gave.

Personlig er jobben min alt; det er noe jeg liker og som jeg har forberedt meg akademisk på (har en akademisk bakgrunn innen idrett); det er en integrert del av livet mitt. Muligheten til å jobbe på en skole har radikalt endret min tilpasning til Norge. Jeg ønsker å fortsette å undervise og lære, og dra nytte av alt som følger med å delta i elevenes utvikling for fremtiden.

Assistenter er nødvendige, ettersom vi har elever med forskjellige nasjonaliteter, språk og kulturer. Assistenten legger til rette for kommunikasjon og kulturforståelse, nødvendige verktøy for at elevene skal forstå reglene i et trygt skolemiljø. Oppeid skole har vært grunnleggende fra starten av; alle ansatte og arbeidsmiljøet har vært veldig viktige, og jeg har følt meg veldig komfortabel og fått all den støtten jeg trengte for å føle meg bra.

Leonid og Lesia Chernii:

Vi er en ukrainsk familie som sammen med våre to sønner fant tilflukt i Norge på flukt fra missilangrepene som Russland utførte mot Ukraina.

Vi har begge spesialisert, full høyere utdanning på masternivå innen kunstpedagogikk, samt over ti års undervisningserfaring.

Her i Norge studerer vi norsk for å integreres og få jobb i Hamarøy kommunen.

Vi er takknemlige for Hamarøy kommune for deres gjestfrihet og forståelse, og ønsker å gjengjelde dem innenfor våre midler ved å jobbe samvittighetsfullt til beste for lokalsamfunnet.