Individuelt tilrettelagt opplæring
Generelt
Oppdatert: 20/12/2024 13:18
Beskrivelse
Elever som ikke når kompetansemålene gjennom vanlig opplæring, kan ha rett til å få individuelt tilrettelagt opplæring (tidligere spesialundervisning). Akkurat hvordan tilrettelagt opplæring blir utformet, avhenger av den sakkyndige vurderingen fra pedagogisk-psykologisk tjeneste (PPT) og ønskene til både elev og foreldre. Tilrettelagt opplæring kan vare i kort eller lang tid, i ett eller flere fag.
I forkant av beslutningen vil skolen gjøre en faglig og pedagogisk vurdering av eleven. I tillegg skal PPT gjøre en såkalt sakkyndig vurdering.
Målgruppe
Elever i grunnskolen.
Regelverk
Dette er en lovpålagt tjeneste. Se spesielt
Opplæringslova kapittel 11.
Praktiske opplysninger
Veiledning - hvordan få utført eller motta tjenesten
Individuelt tilrettelagt opplæring er ikke noe du kan søke om. Som regel vil skolen selv ta initiativ til en sakkyndig vurdering og vil ta kontakt med foreldrene i forkant. Det er også fullt mulig for foreldre å ta kontakt med skolen og be om at skolen i et enkeltvedtak tar stilling til om eleven har rett til individuell tilrettelegging eller ikke.
Den sakkyndige vurderingen som PP-tjenesten gjør, vil handle om
- elevens utbytte av opplæringen
- hvorfor eleven ikke har tilfredsstillende utbytte av vanlig opplæring
- hva som er realistiske opplæringsmål
- hvilke tiltak som vil gi tilfredsstillende utbytte av opplæringen
- hvilken kompetanse de som skal gi opplæringen bør ha
Elever som får innvilget rett til individuelt tilrettelagt opplæring, vil også få en individuell opplæringsplan, en såkalt IOP. Planen vil beskrive mål for og innholdet i opplæringen, og hvordan den skal gis.