Gladmelding for Hamarøy

Daværende Hamarøy kommunestyre vedtok 12. juni 2019 den nye områdereguleringen for Innhavet. Planen fikk imidlertid ikke rettsvirkning, fordi Statens vegvesen fremmet innsigelser til reguleringsplanen. Statens vegvesen krevde et 40 meter bredt belte med byggeforbud langs E6 gjennom Innhavet sentrum.

I november 2020 la Hamarøy kommune fram sin sak for KMD, som tar den endelige beslutningen i innsigelsessaker. Nå er avgjørelsen kommet: Kommunens områderegulering er godkjent, og innsigelsene fra Statens vegvesen er avvist.

-Dette er en skikkelig gladmelding for Hamarøy og for lokalt sjølstyre, sier ordfører Britt Kristoffersen. - Områdereguleringen for Innhavet er fra i dag gyldig med de bestemmelser som kommunen ønsket. Det er en svært positiv avklaring for oss, og viktig for mulighetene til god sentrumsutvikling på Innhavet.

Krav om byggegrense langs E6

Statens vegvesen fremmet to innsigelser til områdereguleringen i 2019. Den viktigste omhandlet byggegrensen fra midtlinjen på E6 gjennom Innhavet. Mens kommunen la opp til en byggegrense på 15 meter i hver retning fra midtlinjen, krevde Statens vegvesen 20 meter bredde på begge sider av midtlinjen. Statens vegvesen begrunnet sin innsigelse med at for liten byggegrense kan medføre at bygging av gang-/sykkelveg langs E6 blir vanskelig å gjennomføre fordi tiltak kommer for nær bebyggelsen.

-Hamarøy kommune mener at den 10 år gamle miljøgata gjennom Innhavet fungerer godt, og vi poengterte dette i møte med departementet, forteller ordføreren. - Miljøgata er tidligere blitt trukket fram av Statens vegvesen selv, som et eksempel på god tilrettelegging for gående og syklende, og universell utforming. Miljøgata er i dag 10 meter på det bredeste, fra midtlinje E6 til ytterkant av beplantningssone. Dette inkluderer både kjørefelt, brede fortau og beplantning. 

-Myke trafikanter har ikke behov for ytterligere 10 meter bredde i tillegg til dette. Da får vi bare et restareal som ikke kan bebygges, midt i Innhavet sentrum. Det mener vi er helt urimelig å kreve i denne saken, sier ordfører Britt Kristoffersen.

Rekkefølgekrav om gang- og sykkelvei

Den andre innsigelsen fra Statens vegvesen gjaldt et boligområde ca 350 meter sør for Innhavet sentrum langs E6 (område LSB1). Innsigelsen gjaldt rekkefølgekrav om opparbeiding av gang-/sykkelvei inn til sentrum før det tillates ny boligbygging her. Selv om området har noen eksisterende bolighus, mente Statens vegvesen at ytterligere utbygging ikke bør tillates uten at det bygges gang- og sykkelvei til sentrum. Kommune er enig i at gang- og sykkelvei langs E6 bør anlegges, men mener dette er et statlig ansvar og bør finansieres over riksveibudsjettet. Terrenget langs E6 vil gjøre det vanskelig og kostbart å etablere gang- og sykkelvei til området, og en rekkefølgebestemmelse vil medføre at utbygging av én bolig vil bli for kostbar, og derfor ikke vil la seg realisere. Kravet vil gi stor kostnad og begrenset nytte. Også denne innsigelsen ble avvist av KMD.

-Innsigelsesinstituttet har en viktig funksjon i demokratiet, men statlige myndigheter bør ha høy terskel for å overprøve det lokale sjølstyret og fremme innsigelse mot kommunale planer. I dette tilfellet mener vi Statens vegvesen var for raske med å fremme prinsipper som ble urimelige her. Jeg er svært glad for at kommunalministeren støtter kommunen og stadfester planen med våre bestemmelser, sier ordfører Britt Kristoffersen.

 

 

Områderegulering for Innhavet sentrum

Status: 2. gangs offentlig ettersyn 18. mai - 29. juni 2018. Utvidet høringsfrist - Høring avsluttet: 17.07.2018.

Mars 2019: Meklingsmøte mellom Hamarøy kommmune og Statens vegvesen, i regi av Fylkesmannen. 

Juni 2019: Endelig planvedtak, Plan- og ressursutvalget 12. juni og Kommunestyret 14. juni. 

Ettersom planen ble vedtatt med innsigelse fra Statens vegvesen har den foreløpig ikke fått juridisk virkning. Fylkesmannen er ansvarlig for å oversende planen til Kommunal- og moderniseringsdepartementet for videre behandling.

Planer under arbeid